Bästa sättet att hantera prutande kunder utan att sänka dig själv

Hej Anders här igen! Idag tänkte jag ta och prata om en situation som vi alla som jobbar med kundkontakt råkar ut för då och då: prutande kunder. Ni vet, de där kunderna som alltid vill ha en lite bättre deal, oavsett pris. Hur hanterar man dem utan att förlora på affären eller sänka sitt eget värde? Låt mig dela med mig av några av mina bästa knep.

Först och främst, det är viktigt att vi förstår varför kunden prutar. Ibland kan det vara så enkelt att de testar vattnet för att se om de kan få en bättre deal. Andra gånger kan de ha en stram budget men verkligen behöver vår tjänst eller produkt. Genom att visa förståelse för deras situation bygger vi en god relation och det öppnar upp för en mer ärlig och öppen kommunikation.

En annan sak som jag ofta gör är att förbereda ett par alternativ i förväg. Om jag vet mina prisgränser och vad jag med säkerhet kan erbjuda, kan jag lättare styra samtalet mot en lösning som fungerar för både mig och kunden. Det kan till exempel vara att erbjudande av ytterligare service som inte nödvändigtvis kostar mig mycket mer, men som tillför ett märkbart värde för kunden.

En av mina favoritstrategier är att visa på det värde kund får, inte bara prata pris. ’Kvalitet kostar, men som min farfar alltid sa, köper man billigt får man ofta köpa om!’. Genom att poängtera varför kvaliteten på materialet eller tjänsten är värt priset – kanske genom att dela en anekdot om när något gick åt pipan när vi valde ett billigare alternativ – blir prutningen mindre central.

Och glöm inte, vänner, det är helt okej att säga nej ibland. Om prutningen går över gränsen för vad som är ekonomiskt försvarbart behöver vi stå fasta. Ett respektfullt men bestämt ’nej’ kan faktiskt öka respekten de känner för oss och vår verksamhet. Och oftast, de kunder som värdesätter vad vi gör, de stannar kvar.

Avslutningsvis, en liten visdom att ta med er: Att hitta balans är nyckeln – precis som när man står på en takstol och försöker inte tappa hinken med målarfärg. Samma gäller här; balansera mellan att ge bra service och att inte undersälja dig själv – det kan vara slutmålet i varje kundmöte.

Och som alltid, mina tomtar, nästa gång har jag en riktig brakare till historik om gången jag använde en symaskin för att lappa ett tak. Ni hörde rätt, men den historien får vänta till nästa gång! Ha det fint så länge!