• Kundcase

Det var en ruggig dag i början av februari som Fredrik (VD på Fameco Group) hörde av sig till Hisland (Himec) om hjälp. Det var en akut situation och det var bråttom.

Utmaningen som Fredrik och Fameco stod för kan i det läget beskrivas som att bestiga K2 utan utrustning, ja egentligen så handlade det om att få sitt ledningssystem uppgraderat och certifierat mot kraven i IATF 16949, men de upplevde det som att bestiga ett av världens högsta och mest svårklättrade berg.

Deras tidigare guide hade mest klättrat ensam så när han slutade så var det ingen annan i ledningsgruppen som visste vad som behövde göras och hur man skulle klara av en sådan klättring. En tillfälligt inhyrd guide försökte dra igång klättringen men fick inte med sig de övriga och kom aldrig längre än till baslägret. Nu satt de där i sina tält. Dyblöta och frusna. Efter certifieringsorganets (CO) första besök så kändes berget både högre och svårare än någonsin tidigare. Det var då Hisland (Himec) dök upp. Hisland (Himec) kom upp som ett alternativ då försäljningschefen var vän med en av Hisland (Himec)s grundare och under en gemensam skidresa med försäljningschefen nämndes deras olyckliga situation.

Hisland (Himec)s sherpa samt långa erfarenhet från den här typen av bergsbestigningar samt rätt fokus hos Famecos ledning skapade för himec rätt förutsättningar. Så det dröjde inte länge förrän alla var ute ur sina tält och fick klara besked om att det skulle klättras, så var det "alla eller ingen" som gällde. Snart var gruppens individer kopplat ihop sig med ett rep och med sherpan i täten så glömdes snart både kylan och den höga höjden.

De tog snabbt fram en plan tillsammans. Uppstigningen skulle ske i 3 etapper och den första handlade om att skapa tilltro hos Certifieringsorganet (CO) att man i VDn Fredrik, hade koll på läget och kunde visa att man inte bara var medveten om utmaningen utan också visste varför tidigare klättringsförsök inte hade lyckats.

Nåväl, färden gick vidare och i etapp 2 så gällde det att öka kunskapen om klättring men också att förstå hur det kan göras på ett uthålligt och säkert sätt. Det var nu som sherpans röst kunde höras ekande mellan dalgångarna, från morgon till kväll. Ingen kom undan och det dröjde inte länge förrän VD-ns och flera andras röster hördes minst lika ofta och lika drivande. Alla var viktiga och var och en visste vad som behövde göras och vad som stod på spel.

Med denna nya förståelse och ändrade synsätt, ja nya kultur, så gick sista etappen snabbt och orsaken till de flesta av de brister som CO hade sett var snart åtgärdade i grunden. Nya arbetssätt, nya metoder och framför allt en djupare förståelse fanns nu i gruppen.

Ja, för att göra en lång historia kort, så kom de till slut alla fram till toppen och inte bara det....de kom också alla levande ned och väl framme vid baslägret så stod CO där med certifikatet men viktigast av allt var att Fredrik redan nu hade börjat att planera för nästa bergsbestigning.

Fredrik Schultz (VD – Fameco Group) och Kenneth Larsson (Affärsutveckling – Hisland Group)

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.