Hej allihopa! Anders Hisland här, er pålitlige hantverkare från Vaxholm. Idag tänkte jag dela med mig av några av de mest minnesvärda kundreplikerna jag stött på genom åren. Som ni vet, en dag på jobbet kan innebära allt från att spika i en panel till att jonglera med kundförväntningar. Så häng med på en tur genom både skratt och huvudskakningar – och kanske lär vi oss något på vägen!
Låt oss börja med den klassiska: ”Det där ser väl inte så svårt ut, det kan jag nog göra själv.” Åh, hur många gånger har man inte hört den! Här står man med årtionden av erfarenhet, och så kommer den där repliken. Skrattar alltid lite inombords och tänker, ”Lycka till, och här har du mitt nummer för när du vill ha det gjort rätt.” Det är ett typexempel på att optimism kan vara både välsignad och förhastad.
Och så har vi motsatsen: ”Hur visste du det där?” Det är alltid en uppfriskande förändring när en kund visar uppriktig förvåning och uppskattning för hantverksskickligheten. Ofta leder det till rapportbyggande och en kopp kaffe vid köksbordet, samt diskussioner om allt från fuktspärr till favoritfärger på snickerier.
Men det finns också de tuffa stunderna: ”Det här blev inte alls som jag tänkt mig.” Oavsett hur bra man planerar och förbereder, finns det alltid risk för missförstånd. Dessa stunder testar ens tålamod och diplomati. Viktigt här är att stanna upp, lyssna och tillsammans hitta en lösning. Det blir ofta en lärandeprocess för både mig och kunden.
Låt oss inte glömma de humoristiska: ”Kan du snickra ihop ett rymdskepp också?” Framkastad av en femåring medan jag jobbade hemma hos en familj. De små liven har en fantasi som kan utmana den mest kreativa designer. Svaret? ”Absolut, men jag kanske behöver lite mer specialverktyg för den jobben.” Barnskratt följt av samtal om rymden – eller hur man skapar minnen tillsammans med sina kunder.
Till er som står där med verktygsbältet redo eller överväger att hoppa in i hantverkarbranschen: kundinteraktioner är aldrig bara svart eller vitt, det är hela skalan av grå nyanser. Varje kommentar eller fråga är en möjlighet att utbilda, inspirera eller ibland bara dela ett gott skratt.
Och kom ihåg, det spelar ingen roll om du bygger en trädgårdsstuga eller renoverar ett kök, varenda spik och skruv bidrar till mer än bara konstruktionen. Det bygger relationer och förtroende – och ibland får du till och med en ny vän på köpet.
Så nästa gång du hör en ”onsdlig” kundreplik, ta det med en nypa salt och förbered dig på att dela en historia vid nästa fikarast. Vem vet, kanske blir just din replik den där som någon annan berättar om i framtiden! Oavsett, håll verktygen redo och humorn i högsta hugg. Ha det bra tills vi hörs av igen!
Ta hand om er,
Anders Hisland
