Autonoma bilar ett hot eller en möjlighet?

2020-02-16 14:00:00

Hisland stödjer utvecklingen inom #AI och affärsutvecklingsdelarna inom bland annat fordonssektorn och vi upplever en exponentiell utveckling inom området, särskilt inom elektrifiering och #autonom teknik som utmanar traditionella affärsmodeller. Detta beror delvis på innovationsbolagen och testföretagen som vill utmana traditionella modeller såsom till exempel Waymo och Tesla.

Hisland anser att det är av stor vikt för alla marknader att försöka förstå, tolka men framförallt och följa både marknadstrender och teknikutveckling. Tesla har hittills registrerat närmare 1,9 miljoner mile med Autopilot-data för användning i sin forskning.

Hur tror du denna omfattande datakunskap kan påverka din befintliga affärsmodell (dvs. transport, taxi, kollektivtrafik etc. matleveranssektor etc.)? Ser Tesla något i den enorma mängd data de har tillgänglig som vi övriga inte ser? Kan du anpassa dig till detta hot / möjlighet? Är detta en del av Smart City-möjligheten eller dess stora utmaning?

Vi tror att en bra utgångspunkt är att engagera eller börja följa traditionella bolag som börjat anpassa sig till denna trend och rygg på deras förändringsresa föra att lära sig och inte minst börja följa företagen Waymo, Einride, Tesla, etc. om du berörs.

En fantastisk video visar vad Tesla #autonomousvehicle / Autopilots neurala nätverk ser på vägen.

Tesla säger, "Our per-camera networks analyze raw images to perform semantic segmentation, object detection and monocular depth estimation. Our birds-eye-view networks take video from all cameras to output the road layout, static infrastructure and 3D objects directly in the top-down view. Our networks learn from the most complicated and diverse scenarios in the world, iteratively sourced from our fleet of nearly 1M vehicles in real time. A full build of Autopilot neural networks involves 48 networks that take 70,000 GPU hours to train. Together, they output 1,000 distinct tensors (predictions) at each timestep."

Men Austin Russel, VD för LIDAR-tillverkaren Luminar säger, citat:

"Även om Tesla säkert kommer att fortsätta att introducera bättre assisterade körfunktioner under de kommande åren, är äkta autonomi ett helt annat spel helt och kräver en helt annan strategi," sa Austin Russell, "Det finns inte längre en reservdrivrutin, händerna på ratten, som tar över när saker ofta går fel. Utan tvekan kommer det att bli [två gånger, tre gånger] eller kanske till och med [10 gånger] bättre över fordonets livscykel. Men för autonomi måste det vara bokstavligen nära perfekt ... för att uppnå säkerhet som är större än den genomsnittliga mänskliga föraren. ”

Vi på Hisland fortsätter att vara en del av rörelsen, utvecklingen och naturligtvis följer vi noga den (innovativa) teknik-racet.

 

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.