Tjena alla glada hantverkarsjälar och företagsnischar där ute! Idag ska Anders här ta er igenom djungeln av prissättning. Första gången jag satte priser kändes det som att kasta dart i blindo – rätt så spännande men med hög risk att missa målet. Men med tiden har jag lärt mig några knep som inte bara håller verksamheten flytande utan också konkurrenskraftig. Häng med!
Vad det handlar om? Jo, det snackas om prissättningsstrategier. Först och främst finns det den goda gamla kostnadsbaserade prissättningen. Den är enkel: räkna ut vad det kostar att utföra jobbet, släng på en skälig marginal och vips har du ditt pris. Det funkar – tills man inser att konkurrenterna kanske inte tänker som en själv.
Då kan konkurrensbaserad prissättning vara vägen att gå. Kolla vad andra tar och justera efter det. Enkelt? Nja, man måste hålla ögonen öppna för att inte hamna i priskrig, något som tunnar ut margarinerna snabbare än en lövsåg genom spånskiva.
Min favorit är dock värdebaserad prissättning. Det handlar om att förstå kundernas värdering av jobbet du gör. Är finishen lika viktig som funktion? Ibland kan det vara värt att lägga på några extra kronor för det där lilla extra som kunden verkligen värdesätter.
Kostnadsanalys – här gäller det att ha koll på sina siffror. Vet vad varje spik och skruv kostar och glöm inte att ett väl utfört jobb spar in tiden för reparationer. Kundanalys, är en annan viktig bit, för att inte tala om att förstå kundernas behov och förväntningar. Bara för att jag kan dra nya ledningar med förbundna ögon, betyder det inte att kunden ser värdet i speed framför säkerhet.
Slutligen, dynamisk prissättning. Det är som att surfa – man måste rida på vågen av utbud och efterfrågan. Och här i Vaxholm, där kunderna ofta vill ha jobbet klart till sommarsäsongen, kan man verkligen säga att timing är allt.
Ja, det krävs lite av en balansakt, detta med prissättning. Man måste känna sin marknad, förstå sina kunder och inte minst känna till sitt eget värde. Skulle kunna säga att det är lika mycket konst som hantverk. Så nästa gång du sätter pris, tänk på att även det bästa verktyget behöver rätt person att hantera det för att få jobbet gjort.
Och du, glöm inte att ta en kaffe medan du räknar. Det gör siffrorna just lite mer hanterbara. Skål och lycka till!